‒ Vi tester muligheten for å gjennomføre sikker seilas med dimensjonerte fartøy under dårlige værforhold. Erfaringer fra simulatoren vil gi svar på om planer for fendring, belysning, entrings- og ledekonstruksjoner og navigasjonsmerking stemmer overrens med virkeligheten, opplyser Kystverkets prosjektleder for forprosjektet til Stad skipstunnel, Terje Andreassen.
Skipstunnelen er modellert etter målene og dimensjonene som er planlagt, mens skipsmodeller er modellert etter fartøy som er dimensjonert for å passere gjennom skipstunnelen. Konkret var det modell etter hurtigruteskipet MS ”Midnatsol” og et fraktefartøy på 150 meter som ble brukt i simulatoren.
Realistiske testforhold
I simulatoren har fartøyene navigert under realistiske forhold i lys og mørke. Navigatørene har seilt i ulike værforhold, og med ytre påvirkninger som bølger, strøm og vind.
Simulatortesting gir mulighet for å teste ut seilas med realistiske skipsmodeller som er modellert med tilsvarende skrog, manøvreringsegenskaper og motorkraft som i virkeligheten, og under realistiske forhold som stemmer overrens med sjøkart og værforhold. Simuleringen ble gjennomført ved Force Technology i København.
‒ Vi har fått gjort veldig virkelighetsnære simuleringer, som har stor verdi for forprosjektet, sier Andreassen.
‒ Med god hjelp fra to erfarne kapteiner og loser har vi fått svar på hvordan det er å seile med hurtigruten og et frakteskip gjennom skipstunnelen i ulike værforhold. Det er litt trangt, men det fungerer å seile et 23 meter bredt fartøy gjennom skipstunnelen slik den er prosjektert i dag.
‒ En spesiell opplevelse
Statslos Hans Lennart Sævik, som til daglig er stasjonert ved Kystverkets losstasjon i Ålesund, var en av losene som deltok under simulatorseilasen. Etter 18 år som rådgiver om bord i fartøy er han godt kjent med utfordringene som de sjøfarende møter på Stad.
‒ De som kjenner til Stad har stor respekt på området, fordi de vet hva de kan møte der. Er det dårlig vær må du tenke deg godt om for hvilken rute du skal ta for ikke å få skade på båt og last, sier Sævik.
Statslosen beskriver det å seile gjennom skipstunnelen som en spesiell opplevelse.
‒ Å seile gjennom et fjell er noe jeg aldri før har gjort. Det var utfordrende, og jeg kjente at hjertet slo litt ekstra fort da vi begynte å nærme oss inngangen. Det var en positiv opplevelse å komme gjennom, forteller Sævik.
Kapteiner fra Hurtigruten og NorthSea Container Line (NCL) har ført de modellerte fartøyene gjennom skipstunnelen.
Hurtigrutekaptein Arne Ernstsen er positiv til tankene om en skiptunnel som tar både folk og gods sikkert forbi Stad – spesielt under dårlige værforhold
– Det vil bety alt at vi kan ferdes trygt gjennom en skipstunnel når det blåser storm rundt Stad. Du kan ha det behagelig og sikkert, og passasjerer og last kan komme trygt frem til neste havn – uavhengig av vær, sier Ernstsen.
Erfaringer fra simulatortesting vil inngå i en endelig rapport som skal oversendes Samferdselsdepartementet våren 2017. Forprosjektet, og etterfølgende kvalitetssikring KS2, legger grunnlaget for videre behandling i Stortinget.