Hopp direkte til innhold

Utslipp fra oljeplattform

Kystverkets reiarlag og fartøy

To fartøy ligg side om side.
OV Hekkingen og OV Ryvingen til kai ved Kystverkets havneanlegg i Ålesund.
Foto: Alf Arne Borgund/Kystverket

Reiarlaget til Kystverket utfører oppgåver innan nybygging, vedlikehald og drift av fyrstasjonar, lykter, lanterner, faste og flytende merker langs kysten. Fartøya er også ein viktig ressurs i oljevernberedskapen.

Reiarlaget er Kystverket sin interne entreprenør, med sine arbeidsfartøy og arbeidslag. Administrasjonen til Kystverkets reiarlag er lokalisert i Ålesund, mens mannskapa er fordelt på fartøylag og landbaserte arbeidslag langs heile kysten, frå svenskegrensa til grensa mot Russland. Kystverkets forsyningseining er ein del av reiarlaget.

Kystverkets fartøy

  • OV Hekkingen

    OV Hekkingen er Kystverkets aller nyeste flåtetilvekst. Den ble overlevert fra verftet Fitjar Mekaniske Verkested i oktober 2020, og ble døpt september 2021. 

    Telefonnummer til fartøyet: 969 40 365

    Fakta om OV Hekkingen

    • Bygd: 2020 ved Fitjar Mekaniske as
    • Type: Multifunksjonelt oljevernfartøy
    • Hybridfartøy med batteripakke på 3000 kWh
    • Lengde: 46 meter
    • Bredde: 12 meter
    • Bruttotonnasje: 1134 BT
    • Servicefart: 10.5 knop
    • Maksfart 13,2 knopp
    • Kapasitet oljeoppsamling: 150 m³
    • Kapasitet kran: 2800 kg v/21,4 meter, 7000 kg/11,0 meter
    • Mannskap: 9 per skift, 2 skift. Køyplass til 18 personer

  • OV Ryvingen

    OV Ryvingen har hovedarbeidsområde fra Egersund til svenskegrensa. Men fartøyet kan benyttes langs hele kysten etter behov

    Telefonnummer til fartøyet: 907 60 476

    Fartøyet skal utføre Kystverkets planlagte oppgaver innen nybygging, vedlikehold og drift av fyrstasjoner, lykter, lanterner, faste og flytende merker. OV Ryvingen er samtidig en del av beredskapen til Kystverket, og er godt egna til oljevernaksjoner og andre beredskapsoppgaver. Fartøyet har høy miljøprofil, med blant annet fullintegrert batteripakke.

    Fakta om OV Ryvingen

    • Bygd: 2018 ved Fitjar Mekaniske as
    • Type: Multifunksjonelt oljevernfartøy
    • Hybridfartøy med batteripakke på 3000 kWh
    • Lengde: 46 meter
    • Bredde: 12 meter
    • Bruttotonnasje: 1134 BT
    • Servicefart: 10.5 knop
    • Maksfart 13,2 knopp
    • Kapasitet oljeoppsamling: 150 m³
    • Kapasitet kran: 2800 kg v/21,4 meter, 7000 kg/11,0 meter
    • Mannskap: 9 per skift, 2 skift. Køyplass til 18 personer
  • OV Bøkfjord

    Bøkfjord.jpg

    OV Bøkfjord går i tjeneste langs kysten av Troms og Finnmark. Der bidrar mannskapet til å utføre Kystverkets planlagte oppgaver innen nybygging, vedlikehold og drift av fyrstasjoner, lykter, lanterner, faste og flytende merker. Fartøyet har høy miljøprofil, med blant annet fullintegrert batteripakke.

    Telefonnummer til fartøyet: 950 54 768

    Fakta om OV Bøkfjord

    • Bygd: 2016 ved Hvide Sande Shipyard 
    • Type: Multifunksjonelt oljevernfartøy
    • Hybridfartøy med batteripakke på 850 kWh
    • Lengde: 44 meter
    • Bredde: 11.40 meter
    • Bruttotonnasje: 937 BT
    • Servicefart: 11 knop
    • Maksfart 13,4 knopp
    • Kapasitet oljeoppsamling: 170 m³
    • Kapasitet kran: 2800 kg v/21,4 meter, 7000 kg/11,0 meter
    • Mannskap: 9 per skift, 2 skift. Køyplass til 16 personer
  • OV Skomvær

    OV Skomvær går i tjeneste langs kysten av Nordland. Der bidrar mannskapet til å utføre Kystverkets planlagte oppgaver innen nybygging, vedlikehold og drift av fyrstasjoner, lykter, lanterner, faste og flytende merker.

    Telefonnummer til fartøyet: 971 46 447

    Fakta om OV Skomvær

      • Bygd: 2013 ved Fitjar Mek. Verksted 
      • Type: Multifunksjonelt oljevernfartøy 
      • Lengde: 44 meter
      • Bredde: 12 meter
      • Bruttotonnasje: 907 BT
      • Servicefart: 14 knop
      • Kapasitet oljeoppsamling: 156 m³
      • Kapasitet kran: 2800 kg v/21,4 meter, 7000 kg/11,0 meter
      • Mannskap: 9 per skift, 2 skift – Køyplass til 13 personer

     

     

  • OV Utvær

    OV Utvær går i tjeneste fra Egersund til Stad. Der bidrar mannskapet til å utføre Kystverkets planlagte oppgaver innen nybygging, vedlikehold og drift av fyrstasjoner, lykter, lanterner, faste og flytende merker.

    Telefonnummer til fartøyet: 919 12 875

    Fakta om OV Utvær

    • Bygd: 2012, ved Fitjar Mek. verksted. 
    • Type: Multifunksjonelt oljevernfartøy
    • Lengde: 44 meter
    • Bredde: 12 meter
    • Bruttotonnasje: 907 BT
    • Servicefart: 14 knop
    • Kapasitet oljeoppsamling: 156 m³
    • Kapasitet kran: 2800 kg v/21,4 meter, 7000 kg/11,0 meter
    • Mannskap: 9-10 per skift, i 2 skift. Køyplass til 12 personer
  • MS Lindesnes

    Lindesnes er for tiden hjelpefartøy for OV Skomvær i Nordland.

    Fakta om MS Lindesnes

    • Bygd: 2011, ved Båtservice i Mandal.
    • Type: hjelpefartøy
    • Lengde: 23 meter
    • Bredde: 9 meter
    • Bruttotonnasje: 86 BT
    • Servicefart: 15 knop
    • Kapasitet kran: Maks 8 tonn. 1 tonn på 19 meter.
    • Mannskap: 3
  • MS Ona

    MS Ona.jpg

    MS Ona er tatt ut av drift, og ligger i opplag ved basen i Ålesund uten mannskap. Fartøyet vil bli benyttet i perioder kommende år når øvrige hovedfartøy er ute for lengre verkstedopphold.

    Telefonnummer til fartøyet: 958 44 095

    Fakta om MS Ona

    • Bygd: 1985, ombygd i 2003
    • Type: Bygge og konstruksjonsfartøy
    • Lengde: 37 meter 
    • Bredde: 8 meter
    • Bruttotonnasje: 267 BT
    • Maksfart: 11 knop
    • Kapasitet kran: Maks 12 tonn. 2,4 tonn på 21 meter. 
    • Mannskap: 8 per skift, 2 skift

Vedlikehaldslag

Vedlikehaldslaga er ein svært viktig del av Kystverket sitt reiarlag. Dei utfører planlagde oppdrag innanfor vedlikehald og drift av fyrstasjonar, lykter, lanterner og faste merker i sitt område. I tillegg rykker dei ut dersom akutte situasjonar oppstår, som slukte fyrlykter, defekte merker og liknande.

Til forskjell frå fartøysmannskapa, som bor om bord i fartøya, har vedlikehaldslaga nattkvarter på land. Dei opererer frå mindre og hurtiggåande arbeidsbåtar. Vedlikehaldslaga nyttar også bil med båthengar, der det er hensiktsmessig som framkomstmiddel for å komme seg til oppgåvene.

Vedlikehald på sjømerke
Oksøy vedlikehaldslag utfører vedlikehald på ein HIB (Hurtigbåtmerke med indirekte belysning). I bakgrunnen er ein varde, som fremleis er et viktig sjømerke for sjøfarande langs kysten.
Foto: Gro Kibsgaard-Petersen/Kystverket

Vedlikehaldslaga er vanlegvis eit lag på tre personar. Laget har allsidig samansett fagbakgrunn, og minst ein er elektrikar.  Alle på laget må vere gode båtførarar og kunne navigere, dei må også vere ved god helse og kunne arbeide i høgda.

Kystverket har vedlikehaldslag i alle landsdelar: 

  • Søraust (fra svenskegrensa til og med Vest-Agder), med baser på Hvasser og Skjeviga. Har arbeidsbåtane OV Struten og OV Myken.
  • Vest (Rogaland og Vestland), med baser i Haugesund og Florø. Har arbeidsbåtane OV Slåtterøy og OV Stabben.
  • Midt-Noreg (Møre og Romsdal, Trøndelag), med baser i Ålesund og på Brekstad. Har arbeidsbåtaneOV Runde og OV Storholmen.
  • Nordland, med baser i Sandnessjøen og Kabelvåg. Har arbeidsbåtaneOV Kya og OV Skrova.
  • Troms og Finnmark, med base på Skjervøy. Har arbeidsbåten OV Lyngøy.

Vedlikehaldslaga og fartøya inngår også som ressursar i Kystverket sin operative beredskap mot akutt forureining.

Til toppen