Ulike typer farledsbevis
Farledsbevisordningen opererer med fire klasser farledsbevis, på grunn av ulike behov hos sjøfartsnæringen og risikoen knyttet til forskjellige fartøystyper.
Fartøy over en viss størrelse er lospliktige når de seiler innenfor Norges grunnlinje (fastlandet og Svalbard). En navigatør med gyldig farledsbevis kan ofte ivareta denne losplikten uten å bruke los. Farledsbevisordningen innebærer en myndighetskontroll av en navigatørs erfaring, kompetanse og ferdigheter på et konkret fartøy i et konkret farvann.
Losplikforskriften er fra og med 01.07.2020 endret og ligger nå ute i en oppdatert utgave.
Lospliktforskriften - FOR-2020-06-30-1435 fra 01.07.2020
De viktigste endringene er:
Ta kontakt med Farledsbevisenheten om noe er uklart.
Ny havne- og farvannslov ble vedtatt 21. juni 2019 og gjelder fra 1. januar 2020. Loven erstatter havne- og farvannslov (2009) og loslov (2014) og består av en farvannsdel og en havnedel.
Kystverket har på vegne av Samferdselsdepartementet sendt på høring utkast til forskrift om Kystverkets støtte til Forsvaret ved kriser og i krig (Krigsnavigasjonstjenesten ). Fristen for høringssvar er 14. mai
Høyr Odd Sveinung Hareide frå lostenesta fortelle kvifor ein bør sikre satellittsignal i navigasjon mot sabotasje og andre forstyrrande faktorar.
Hør Odd Sveinung Hareide fortelle om lostjenesta, innovasjon og digitalisering i Kystverket.
I samarbeid med Lørn.tech har Kystverket spilt inn en podkastrekke, der de overbyggende temaene er teknologi, utvikling og innovasjon. I podkastene blir vi også bedre kjent med Kystverket og etatens samfunnsansvar og oppgaver.
Fra 1. januar 2021 oppheves de kommunale anløpsavgiftsforskriftene og ordensforskriftene som følge av overgangsreglene til havne- og farvannsloven.