Etter vareførselsloven § 2-3 jf. vareførselsforskriften § 2-3-1 er det krav til fører av fartøy å melde fra om ankomsten.
Dersom reisen varer mindre enn 24 timer kan melding avgis senest når fartøyet forlater forrige havn. Dersom ankomsthavn eller ankomsttid er ukjent eller endres underveis, skal melding avgis så snart opplysningene er kjent.
Slike meldinger skal gis i SSN. Ankomstmelding skal gis minst 24 timer på forhånd.
Ved avreise skal melding gis i SSN i god tid før avreise fra tollområdet, jf. vareførselsloven § 5-3, jf. vareførselsforskriften § 5-3-1.
I SafeSeaNet kan skip rapportere til Sjøfartsdirektoratet i tråd med forskrift om havnestatskontroll
Forskiften krever en rapportering av faktisk ankomsttidspunkt og faktisk avgangstidspunkt.
Se mer informasjon om havnestatskontroll her
Skip skal også melde inn mengden avfall de vil levere i havn. Dette følger av forskrift om begrensning av forurensning kapittel 20
For mer informasjon se Miljødirektoratets kommentarer til forskriftens kapittel 20: Levering og mottak av avfall og lasterester fra skip
Sjøfartsdirektoratet har ansvaret for å følge opp bestemmelsen om skipenes meldeplikt til SafeSeaNet Norway.
Førere av utenlandske ikke-militære fartøyer med lengde større enn 24 meter eller tonnasje større enn 50 bruttotonn som skal anløpe norsk indre farvann, har meldeplikt og skal senest 24 timer før ankomst til indre farvann sende melding til norske myndigheter.
Meldeplikten følger av:
Forskrift om utenlandske fartøyers anløp til og ferdsel i norsk territorialfarvann
Etter grenseloven § 16 og grenseforskriften § 4-10 skal fører av skip som skal passere grensen på vei til eller fra norsk havn gi politiet forhåndsmelding om mannskap, passasjerer og eventuelle blindpassasjerer.
Forhåndsmelding skal der det er mulig gis senest 24 timer før skipet anløper/forlater havnen. For skip som skal passere grensen på vei fra norsk havn skal meldingen i tillegg inneholde tidspunkt for avgang.
Meldeplikten følger av:
Alle fartøy med bruttotonnasje på 300 eller mer skal avgi melding ved anløp til havn i Norge. Det er unntak for fartøy under militær kommando, offentlige fartøy som brukes til ikke kommersielle formål og fiskefartøy, fritidsfartøy eller historiske fartøy som er under 45 meter. Det vil si at fiskefartøy, fritidsfartøy og historiske fartøy som er på 300 BT eller mer, OG som er 45 meter eller mer, skal avgi melding etter denne bestemmelsen.
I tillegg er det en mulighet for fartøy i rutefart å få unntak fra å rapportere. Les mer under fritak fra meldeplikt under.
Her må man se § 4 og § 8 i sammenheng. Meldingen skal inneholde følgende informasjon:
Alle fartøy som har farlig eller forurensende last om bord skal avgi melding. Det er ingen nedre størrelsesgrense for når et fartøy skal avgi melding etter denne bestemmelsen. Hva som anses som farlig eller forurensende last er definert i meldepliktforskriften § 2 d) og e)
I tillegg skal alle fartøy som har bunkers eller smøreolje til bruk om bord, med en bruttotonnasje på over 1000 skal avgi melding om farlig eller forurensende last.
Det betyr at alle fartøy med en bruttotonnasje på over 1000 skal gi melding.
Det er unntak for fartøy under militær kommando, offentlige fartøy som brukes til ikke kommersielle formål og fiskefartøy, fritidsfartøy eller historiske fartøy som er under 45 meter. Det vil si at fiskefartøy, fritidsfartøy og historiske fartøy som har lengde på 45 meter eller mer, og som har farlig eller forurensende last, skal avgi melding etter denne bestemmelsen.
I tillegg er det en mulighet for fartøy i rutefart å få unntak fra å rapportere.
Her må man se § 4 og § 11 i sammenheng. Meldingen skal inneholde følgende informasjon:
Alle fartøy i internasjonal fart som er passasjerskip (herunder hurtiggående passasjerskip) Lasteskip (herunder hurtiggående lasteskip) med bruttotonnasje 500 eller mer, og flyttbare boreinnretninger som forflyttes ved hjelp av eget fremdriftsmaskineri skal melde fra ved anløp til havneterminaler i Norge.
Alle skip som har et internasjonalt sikringssertifikat (ISSC) regnes til enhver tid for å være i internasjonal fart.
Meldingen skal inneholde de meldingselementene som det bes om i MARSEC skjema. Selve skjemaet skal ikke brukes, men er kun benyttet for å vise til hvilken informasjon som skal gis av fartøyet.
Melding skal gis minst 24 timer før ankomst til bestemmelseshavnen. Hvis reisen er på under 24 timer, kan meldingen gis senest når fartøyet avgår fra den foregående havn.
For fartøy som ikke vet ankomsthavnen før, skal meldingen gis så snart denne er kjent. Dette vil typisk kunne gjelde fiskefartøy.
Meldinger til havner og Kystverket skal sendes i SafeSeaNet Norway
Det kan innvilges unntak fra å rapportere anløpsmelding og melding om farlig og forurensende last som nevnt i § 8 og § 11 i forskrift 21. desember 2015 nr. 1790 om fartøys meldeplikter etter havne- og farvannsloven.
Når fartøyet er ført i de nevnte listene og kolonnen ”Is Approved” viser Yes, anses unntaket som innvilget. Det forutsettes at rederiet i SafeSeaNet Norway fører opp fartøy og ruter i tråd med bestemmelsene i forskriften. I tillegg fører Kystverket stikkprøvekontroll med at vilkårene er oppfylt.
Ved forsinkelser over tre timer må det registreres en anløpsmelding i SafeSeaNet Norway. Derfor er det nødvendig at alle fartøy eller rederier som har unntak fra meldeplikten likevel anskaffer brukerkonto i SafeSeaNet Norway.
Rederiet skal ha et elektronisk system eller arbeidsrutiner som gjør at rederiet har de aktuelle opplysningene tilgjengelig for oversending til Kystverket.
Det kontaktpunktet som rederiet registrerer i listen skal være i stand til å utlevere opplysninger hele døgnet og 365 dager i året. Elektronisk format betyr at opplysningene kan sendes på e-post eller føres inn som en anløps- eller Hazmat-melding i SafeSeaNet Norway.
Listen over fartøy føres i den nye exception modulen i SafeSeaNet Norway.