Om havne- og farvannsloven Havne- og farvannsloven fremmer sikker og miljøvennlig sjøtransport, og balanserer effektiv drift med nasjonale forsvars- og næringsinteresser.
Søknadsplikt – tiltak i farvannet For tiltak som påvirker sikkerhet, ferdsel eller forsvar i farvann, krever havne- og farvannsloven søknad til Kystverket.
Søknadsplikt – farvannsskilt og navigasjonsinnretninger Du må søke Kystverket om tillatelse for å sette opp eller endre farvannsskilt og navigasjonsinnretninger for trygg seilas.
Vurderingen av om det kan gis tillatelse - havne- og farvannsloven § 14 Tillatelser for tiltak i farvann vurderes helhetlig opp mot sikkerhet, miljø, forsvar og beredskap, innen rammen av relevante lover.
Myndigheten til å behandle søknader om tillatelse er delt mellom kommunene og Kystverket Kommunen og Kystverket deler ansvaret for søknadsbehandling etter havne- og farvannsloven, basert på geografisk plassering og sakstype.
Kommunale forskrifter etter havne- og farvannsloven Kommuner kan vedta forskrifter om fartøyopphold, fritidsfartøys ferdsel, sjøområdebruk, saksbehandlingsgebyr og farvannsavgift under havne- og farvannsloven.
Kommunens ansvar for isbryting og fjerning av gjenstander Kommunene har ansvar for isbryting og fjerning av hinder i sjøområdet, finansiert av farvannsavgift, under havne- og farvannsloven.
Statens ansvar for utbedringer i farvannet Havne- og farvannsloven plasserer statens ansvar for å bedre sikkerhet og fremkommelighet i farvann, mens Kystverket utfører tiltakene.
Fjerning av fartøy og andre gjenstander Havne- og farvannsloven krever fjerning av gjenstander som utgjør fare eller ulempe i farvann, med ansvar hos eierne.
Mottaksplikt for havner og havneterminaler Mottaksplikten i havne- og farvannsloven sikrer fartøy anløpsrett i havner, og fremmer stabil og forutsigbar sjøtransportinfrastruktur.
Farledsnormalen Farledsnormalen er en intern instruks for Kystverket som gir felles standarder for farleder og skal sikre effektiv og trygg sjøtransport.
Losloven erstattet av ny havne- og farvannslov Inntil 2019 var losordningen regulert av losloven, men er nå integrert i havne- og farvannsloven for å trygge sjøfarten.