Overett lys og merker
Enkelte leder langs norskekysten er det satt opp parvis fyrlys og/eller dagmerker som fungerer som overettmerking (ledsmerker). Dette for å gi den sjøfarende en ledestrek å forholde seg til. Dette er veldig teknisk, men er noe som profesjonelle sjøfarende har nødvendig kunskap om.
Ledstreken er angitt i grader, rettvisende i kompassets retning, i kartet og i fyrlisten.
Overetter kommer i mange ulike kombinasjoner. Det kan være bestående av lys, eller merker uten lys – som for eksempel, lanterner, fyrlykter, trebåker, trekanter hvor den nederste er plassert med spissen opp og den øverste med spissen ned, eller røde firkanter. En overettlinje vil alltid være markert i offisielle sjøkart.
Felles for alle er at overettlinjen brukes for å bestemme en klart definert stedlinje i en farled, eller en senterlinje i et seilingsløp. Når fartøyet seiler i senterlinjen på overretten vil begge merkene stå i loddrett linje over hverandre. Straks fartøyet blir tatt av strøm eller vind vil ikke refleksene på de to merkene stå i loddrett linje lengere, og navigatør kan fra skipsbroa visuelt observere at skipet skjærer fra ønsket kurs. På de overretter hvor det er montert lys, vil man på natten se at overett lanternene ikke lengere står loddrett over hverandre, men beveger seg fra hverandre i horisontalplanet. Dess større avstand mellom lanternene, jo større er avviket fra den kursen fartøyet skal følge. Avdriften kompenseres ved at skipet endrer kurs til lanternene igjen står loddrett over hverandre.