Vinterstormer, som de vi har hatt årets første uker, er krevende for de sjøfarende. Og for oss som har sjøsikkerhet som en av våre hovedoppgaver, får vi også ekstra mye å gjøre. Mange fartøy går til kai når uværet venter, men ikke alle bruker den muligheten – varer skal frem og frister skal overholdes. Våre sjøtrafikkledere er alltid på vakt og overvåker sjøtrafikken i spesielt trafikkerte og risikofylte områder. De kan oppdage avvikende trafikk og gripe inn når det trengs. Som oftest vil det holde å ta kontakt å be navigatøren justere kurs. Andre ganger må vi sette i verk større forebyggende tiltak.
I nord har sjøtrafikken gått fint for seg, trass i stormer i kø. Det samme for sjøområdet Kinn, sør for Stad, som overvåkes fra Brevik. Her la de fleste fartøy seg til kai, og noen ferge- og hurtigbåtavganger ble kansellert.
Fedje sjøtrafikksentral overvåker deler av Vestland fylke. Som følge av vinterstormene har de tidvis måttet stenge inn- og utseilingene for større tankfartøyet til og fra Mongstad og Sture-terminalene. De har også gjort tiltak for å redusere risikoen for fartøy som ligger til anker.
For Kvitsøy sjøtrafikksentral i sørvest har tiden etter nyttår vært travel. Det har registrert 40 hendelser håndtert av trafikklederne her. Syv av disse hendelsene har vært fartøy med maskinstans. I perioder har utstyr fra oppdrettsnæringen kommet på avveie. Det har skapt problemer for rutegående trafikk. Fire hurtigbåter og en ferge har hatt større driftsavbrudd som følge av dette.
I Grenlandsområdet, som blir overvåket fra Brevik VTS, har bølgefenomenet svell gjort det utfordrende for losbåtene i Langesundbukta. Losbåtene måtte utføre bordingen på Helgeroafjorden. Enkelte fartøy søkte ly, og noen holdt seg tett på VTS-området i tilfelle problemer skulle oppstå. Heldigvis førte stormene ikke til kritiske situasjoner. Trafikklederne holdt god dialog med fartøyene i området, noe som er ekstra viktig under slike utfordrende værforhold.
Horten VTS overvåker sjøtrafikken i Oslofjorden. Her har den største utfordringen så langt i år vært kulde og sjøis, som har skapt behov for isbryting for å holde hoved- og bileder utenfor kommunale områder farbare. Trafikksentralen koordinerer Kystverkets isbrytertjeneste i sitt område. Taubåter har drevet isbryting i både Drammensfjorden og ved Halden. Tykkest is har det vært i Drammen – med is på rundt 30 cm.
Bilde fra Hestskjæret fyr under Ingunn, foto: Marianne Johsen / @Kompassrosa