‒ Både nasjonalt og internasjonalt jobbes det med å gjøre viktig varslingsinformasjon fra maritime myndigheter lettere tilgjengelig for sjøfarende ved å få dette direkte inn i kartsystemene om bord, forklarer trafikkleder Ole Petter Husøy ved Vardø sjøtrafikksentral.
I første omgang skal Kystverket teste ut informasjonstjenesten i et begrenset område i tjenesteområdet til sjøtrafikksentralen i Vardø.
Den nye informasjonstjenesten bruker eksisterende AIS-teknologi for navigasjonsmerker (AIS AtoN) for å sende ut varslingsmeldinger om slukkede sjømerker via Kystverkets nasjonale AIS-nettverk.
Lettere tilgjengelig varslingsinformasjon
I vinter har Kystverket kjørt flere testrunder der AIS AtoNs er satt ut for å informere om sjømerker som er slukket eller ute av posisjon. På skjermene om bord blir informasjonen synlig som symboler.
‒ Så langt har vi fått utelukkende gode tilbakemeldinger fra alle fartøyene som har brukt tjenesten. Samtlige synes at dette er en effektiv og brukervennlig måte å bli informert om feil på sjømerker med lys, sier Husøy.
Han forklarer at Kystverket også har fått innspill til hvordan tjenesten kan forbedres.
‒ I neste testrunde skal vi justere på de symbolene som vises og få tekstinformasjon om feil direkte på skjermene.
Planlegger flere testrunder
‒ Testprosjektet gjelder i første omgang for et utvalg av sjømerker. Hvis testingen er vellykket og tjenesten blir godt mottatt av skipsfarten, håper vi å kunne utvide tjenesten til å dekke alle områder langs kysten, forklarer seniorrådgiver Guttorm Tomren i staben for transport, havn og farled.
Hvis tjenesten på sikt blir innført på permanent basis, vil den bli et supplement til Kystverkets navigasjonsvarslingstjeneste. ‒ Tjenesten vil ikke erstatte de internasjonalt pålagte varslingstjenestene som Kystverket har ansvar for, fastslår Tomren.
I dag er rundt 60 prosent av Kystverkets navigasjonsinnretninger fjernovervåket via 2G. Når 2G-nettet stenges i 2025, vil Kystverket miste muligheten til å fjernovervåke en stor andel av sine navigasjonsinnretninger. – Det er derfor viktig at de sjøfarende melder inn feil på våre innretninger for at vi skal være i stand til å varsle skipstrafikken, avslutter Tomren.