Hangarskipet er over 330 meter langt, nesten 80 meter bredt, og er utstyrt med to atomreaktorer. For å få denne giganten trygt inn i det smale farvannet, er det to loser om bord. Selv om vi har mange teknologiske verktøy som bidrar til at dette skal gå fint, har losene også kunnskapen som trengs for å få fartøyene trygt i havn dersom alle hjelpemidler går i svart.
KNM Thor Heyerdahl var i front da kortesjen gikk inn Oslofjorden. Skipstrafikken kan du følge på BarentsWatch her:
Oppdraget er i prinsippet det samme som da USS Gerald R. Ford anløp Oslo i fjor. Opp gjennom årene har det blitt loset inn mange cruisefartøy som er omtrent like store, men de har ikke gått like dypt som disse hangarskipene. Det er altså dybden som er den store utfordringen. Hangarskipet holder seg så vidt innenfor maksdybden i seilingsforskriften for Oslofjorden, og da blir marginene selvsagt mindre og kompetansen til våre folk enda viktigere.
Horten VTS overvåker innseilingen
Når losene er om bord på USS Harry S. Truman, gir de beskjed til nærmeste sjøtrafikksentral. I dette tilfellet er det Horten VTS, som overvåker og organiserer skipstrafikken i farvannet fra Færder og inn til Oslo.
Under innseiling til Oslo følger Horten VTS skipets posisjon, og påser at annen trafikk ikke kommer i veien.
En hel etat i sving
Under et slikt oppdrag er det losene og sjøtrafikksentralen som har de tydeligste rollene. Men også resten av Kystverket har viktige oppgaver for å gjøre et slikt besøk mulig. Merker, fyr og lykter gjør farleden trygg. Og selv om sjansen er liten for at det skal skje en ulykke, har vi planer og personell klare dersom noe skulle skje.
Restriksjoner til sjøs
Båtførere skal holde avstand på 0,5 nautisk mil til hangarskipet ved inn- og utseiling, samt når det er oppankret.
Der det ikke er mulig å holde avstand på en nautisk mil skal publikum ikke oppholde seg mellom hangarskipet og de eskorterende fartøyene og båtene.
Lokal sjef på stedet vil fastsette avstand til skipet der forbudsområdet håndheves.
Forbudsområde hvor støttefartøy ligger i havn er tydelig merket både på land og i havnebassenget.
Mange samarbeidspartnere
Mottak av allierte er avgjørende for å forsvare Norge og Norden. Forsvaret samarbeider tett med flere aktører i totalforsvaret for å ta imot allierte. Kystverket, Luftfartstilsynet, Avinor, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet har deltatt i planleggingen. For besøket i Oslo har også Oslo politidistrikt, Statsforvalteren for Oslo og Viken og Oslo Havn deltatt i forberedelsene.