Hopp direkte til innhold

MS Runde døpt i Ålesund

Gudmor Aina Jasmin Flobergsundet døper MS Runde med sjøvann.
Gudmor Aina Jasmin Flobergsundet døper MS Runde med sjøvann.
Foto: Olav Helge Matvik/Kystverket

MS Runde er det nyeste tilskuddet til Kystverkets fartøyflåte. Den 14,9 meter lange arbeidsbåten ble døpt i Ålesund fredag 31. mai, og skal brukes til vedlikeholdsarbeidet på fyr og sjømerker i Midt-Norge.

Tidligere i år ble arbeidsbåtene MS Skrova og MS Stabben døpt og tatt i bruk, og fredag 31. mai var det søsterfartøyet MS Runde sin tur å bli døpt og satt i arbeid.

– Må hell og lykke følge deg og ditt mannskap i arbeid for Kystverket og sjøsikkerheten langs kysten, var hilsenen gudmor Aina Jasmin Flobergsundet brukte, da hun med en treause med sjøvann døpte MS Runde i indre havn i Ålesund.

Dåp mannskap.JPG
Gudmor Aina Jasmin Flobergsundet og Trond Røren, avdelingsleder for rederi, fyr og sjømerker i Kystverket, foran den nye arbeidsbåten, med vedlikeholdslaget på dekk, fra venstre Tobias Rambeck, Johannes Sylte, Kenneth Melum, Geir Arne Devik og lagleder Roy Jøssund.
(Foto: Olav Helge Matvik/Kystverket)

Viktig verktøy

Det nye arbeidsfartøyet skal rett inn i tjeneste og starter sitt arbeid langs trøndelagskysten fra mandag. Foruten sin egen kunnskap er arbeidsbåtene det viktigste hjelpemiddelet for vedlikeholdslagene i Kystverket skal løse oppgavene sine. Vedlikeholdslagene består av fagarbeidere fra ulike fagfelt som sammen utfører varierte vedlikeholds- og driftsoppdrag på fyrstasjoner og sjømerker langs hele kysten.

Ny og gammel tid møtes.jpg
Ny og gammel: MS Runde erstatter den gamle vedlikeholdsbåten MS Ulla, som nå tas ut av Kystverkets tjeneste.
(Foto: Alf Arne Borgund/Kystverket)

– Arbeidsbåtene utgjør både gode verktøy for arbeidet vedlikeholdslagene skal gjøre samtidig som de skaper gode arbeidsforhold ombord. De er skreddersydd etter behovene vedlikeholdslagene selv har spilt inn basert på erfaringer gjennom flere år. Arbeidsbåtene er dessuten gode supplement til hovedfartøyene våre, opplyser Trond Røren, avdelingsleder for rederi, fyr og sjømerking i Kystverket.

De nye arbeidsbåtene er bygget i Finland, og sertifisert for seks personer i fartsområde liten kystfart. Motorene er av høyeste miljøklasse (IMO Tier III) og kan også tilpasses metanol som fremtidig drivstoff. Toppfart er 27 knop, mens operasjonsfart er 20–22 knop. Arbeidsbåtene er godkjent for slep og kranløft, har bauglem for lettere tilkomst til land og har dekksplass for transport av utstyr. Det er også god og tørr lagringsplass for utstyr og verktøy under dekk.

– Disse fartøyene er dessuten utstyrt for å kunne bidra i aksjoner ved akutt forurensing av olje. Og ved naturhendelser vil båtene være en viktig ressurs i oppryddingsarbeid på grunn av sin gode kran og store lastedekk, forteller Røren.

Dåp styrhus.JPG
I styrhuset: Vedlikeholdslagleder Roy Jøssund orienterer Aina Jasmin Flobergsundet om fartøyet hun er gudmor for.
(Foto: Olav Helge Matvik/Kystverket)
Til toppen