Hopp direkte til innhold

Statsbudsjett 2025: Mer til Kystverkets drift og vedlikehold

I forslaget til statsbudsjett for 2025 vil regjeringen styrke Kystverkets rammer med 281 millioner kroner.

 
 

Til sammen foreslår regjeringen en totalramme på om lag 3,84 milliarder kroner til Kystverkets virksomhet i 2025. I tillegg til priskompensasjon er det foreslått friske midler til: 

  • 60 mill. kroner til vedlikehold. 
  • 20 mill. kroner til digitalisering i sjøtransporten. 
  • 50 mill. kroner til U-864. 
  • 20 mill. kroner til mindre tiltak i farvannet. 

Fungerende kystdirektør Per Jan Osdal er fornøyd med at regjeringen har valgt å styrke Kystverkets driftsramme.  

– Vi opplever at styrkningen av driftsrammene er i tråd med Nasjonal transportplan 2025–2036 som prioriterer vedlikehold og utbedringer av den eksisterende infrastrukturen vår, som består av både farleder med fysiske navigasjonsinnretninger og ulike digitale tjenester for våre brukere. Den foreslåtte styrkingen av driftsrammene vil sette oss i bedre stand til å gjøre nettopp dette. Samtidig ser vi at styrkingen ikke fullt ut kompenserer for den prisveksten vi har opplevd de senere år, så vi er fremdeles nødt til å se nærmere på hvilke muligheter vi har for å justere ned nivået på deler av driften vår, sier Osdal. 

Fortsatt stor utbyggingsaktivitet i farleier og fiskerihavner 

I 2025 vil det med regjeringens budsjettforslag også fortsette å være stor aktivitet i Kystverkets utbyggingsportefølje. Av allerede igangsatte farleistiltak vil det være full framdrift i:  

  • Bognes–Tjeldsund–Harstad med innseilinger. 
  • Stamsund–Risøyrenna med gjennomseiling Raftsundet. 
  • Innseiling Mo i Rana. 
  • Innseiling Florø. 

De tre sistnevnte tiltakene skal etter planen ferdigstilles i 2025, mens Bognes–Tjeldsund–Harstad med innseilinger vil pågå fram til 2027.  

Av fiskerihavnetiltak som allerede er besluttet igangsatt vil det være framdrift i:  

  • Mehamn fiskerihavn (ferdigstilles i 2025). 
  • Husøy fiskerihavn (ferdigstilles i 2026). 
  • Kjøllefjord fiskerihavn (ferdigstilles i 2026). 

I regjeringens framlegg til statsbudsjett er det ikke fremmet ny kostnadsramme for Andenes fiskerihavn, men regjeringen går inn for at Vardø - Ytre molo skal lyses ut på anbud i 2025. 

I innseilingen til Halden skal dessuten Kystverket, i samarbeid med svenske Sjöfartsverket, gjennomføre et merkeprosjekt som vil gi gevinster for de som bruker farleden. 

Se også:

Regjeringens pressemeldinger knyttet til Kystverkets virksomhet i 2025:

Til toppen