Johnsen går inn som prosjektsjef i Kystverkets prosjektorganisasjon, like underlagt prosjekteier, kystdirektør Einar Vik Arset.
– Vi er på et stadium nå der vi skal styrke organisasjonen vår før den kommende anbudsrunden og senere byggestart. Med Harald Johnsen, og tilgangen på andre ressurser fra Statens Vegvesen, har vi fått på plass tung tunnel- og anbudskompetanse, som vil utfylle Kystverkets egne ressurser og komme prosjekt Stad skipstunnel til gode, sier kystdirektør Arset.
Ledig kapasitet da Møreaksen ble satt på vent
E39 Vik-Molde var ferdig planlagt, og ventet på startsignal for byggestart. I stedet ble prosjektet satt på vent da Stortinget vedtok NTP 2025-2036 i juni.
– Det var en stor skuffelse, medgir den erfarne tunnelbyggeren.
Nå skal Johnsen bruke 35 år med tunnel- og prosjekterfaring fra Statens vegvesen til å bygge verdens første skipstunnel. Før det skal Kystverket velge entreprenør.
Statlig samarbeid
– Kystverkets prosjektorganisasjon har gjort en god jobb med planlegging og forberedelser til anbudsutlysning. Nå utvider vi prosjektorganisasjonen, og i fellesskap setter vi alle krefter inn for en siste finpuss på konkurransegrunnlaget og prosessen videre for å velge den beste entreprenøren for å bygge skipstunnelen, sier Johnsen.
Han får støtte fra kystdirektør Einar Vik Arset.
– Sammen med Kystverkets egne prosjektansatte og den store fagkompetansen vi ellers har i etaten, vil samarbeidet med Vegvesenet samlet sett sikre tilstrekkelig kompetanse og kapasitet for gjennomføringen av skipstunnel-prosjektet, sier Arset.
Erfarne folk
Johnsen tar med seg en annen ingeniørgeolog fra Vegvesenet til skipstunnelen. Arild Gjerde har jobbet sammen med Johnsen på prosjekter i Vegvesenet siden 2008. Gjerde var påtenkt som prosjektleder for den 15 kilometer lange toløpstunnelen under Romsdalsfjorden. Tidligere styrte han tunneldelen av ny E6 i Soknedal, som åpnet i 2020.
Nå blir han en av to prosjektledere for skipstunnelen.
Vegvesenet låner ut deler av staben som har jobbet med Møreaksen. Disse skal inkorporeres i Kystverkets prosjektorganisasjon. Fra brakkeriggen på Lade i Trondheim har staben til Johnsen blant annet jobbet med en av de lengste undersjøiske tunnelene i verden og Nord-Europas lengste hengebru.
Johnsen vil også trekke med seg faglig støtte fra to av de fremste geologiekspertene i Norge: Anders Beitnes og Bjørn Nilsen. De har tidligere deltatt i en ekspertgruppe for den undersjøiske Romsdalsfjordtunnelen.
Kontrakt og marked
Prosjekt Stad skipstunnel vil benytte velprøvde metoder for å velge den beste entreprenøren til å bygge skipstunnelen. Med støtte fra anskaffelseseksperter i Statens vegvesen skal prosjektledelsen kjøre prosessen med å velge den riktige entreprenøren. Cowi er med som rådgivende ingeniører.
I utgangspunktet skal Kystverket kjøre konkurranse med forhandlinger, hvor tre-fem entreprenører går videre i konkurransen etter prekvalifisering. Johnsen holder likevel døra åpen for at de velger entreprenør allerede etter innledende avklaringsmøter med deltakerne i konkurransen og første pristilbud. Derfor vil det være viktig at entreprenørene som skal være med i konkurransen leverer spissede og gode tilbud med en gang.
Tilbudskonferanse før jul
Nå blir det tilbudskonferanse før jul. Målet er å kunne velge entreprenør sommer/ høst 2025. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet.
Hva blir den største utfordringen med å bygge skipstunnelen?
– Størrelsen på innslagene på tunnelen. Den blir like stor som tunnelrommet innenfor, og altså 50 meter høy og rundt 40 meter bred. Det er om lag sju ganger høyere enn en vegtunnel, sier Johnsen.