Hensikten med den såkalte «jammetesten» er å teste Kystverkets nye støtteverktøy for lostjenesten, XR3. Denne prototypen er en del av Kystverkets Innovasjonspartnerskap, og representerer fremtidens teknologi for å støtte losene med navigasjon og sikkerhet til sjøs.
Jammetesten arrangeres årlig på Andøya og samler over 250 aktører fra både inn- og utland. Her samarbeider offentlige og private organisasjoner for å teste teknologi under krevende forhold, der signalforstyrrelser (jamming) og avanserte narresignaler (spoofing) setter systemene på prøve.
Setter losenes nye verktøy på prøve
For Kystverket er det spesielt viktig å sørge for at losenes nye støtteverktøy, som brukes på sjøen, er robuste nok til å stå imot slike forstyrrelser.
– Vi har vært med på jammetesten siden starten i 2021, og i år er det spesielt spennende fordi vi tester vår nye teknologi. Målet er å gjennomføre de operative testene på Kystverket lostjenesten fremtidige støtteverktøy XR3. Dette er en viktig milepæl for sikkerheten til sjøs, sier Odd Sveinung Hareide i Kystverket.
– Når det gjelder resultater så langt, ser vi at XR3 er mye mer robust enn skipsmottakere, og vi ser også en klar forbedring og god utvikling fra forrige generasjon støttesensor, sier Hareide.
Nyttige samarbeid
Arrangementet på Andøya er en viktig arena for kunnskapsdeling og samarbeid mellom sektorer som jobber med alt fra forsvar og beredskap til maritime operasjoner og teknologiutvikling.
Innovasjonspartnerskapet er et samarbeid mellom offentlig og privat maritim sektor, og AD Navigation som sensorleverandør deltar også på Jammertest 2024.
Fra venstre: Statslos Geir Pettersen, Steinar Nyhamn (innovasjonspartnerskap Kystverket), Lorentz Ryan (AD Navigation), Odd Sveinung Hareide (Kystverket), Alexander Sauter (Forsvarets Høyskole, Sjøkrigsskolen).
Varsel om jammetesting er sendt ut til sjøfarende. Bildet er en skjermdump fra FiskInfo, en tjeneste fra BarentsWatch.
Dette er et skjermbilde fra navigasjonssystemet på redningsskøyta RS Dagfinn Paus. Den røde streken viser hvor fartøyet har vært, og at posisjonen har blitt vist feil på tvers av Andøya (på grunn av jammetesten).