Som tiltak regnes
- innretninger (f.eks. akvakulturanlegg, flytebrygger, broer, luftspenn, rørledninger),
- naturinngrep (f.eks. mudring, utdypning, utfylling)
- aktiviteter (f.eks. slep, regatta, sprengning, omlasting)
Søknadsplikten gjelder uansett hva slags tiltak det er og hvor tiltaket skal gjøres (på sjøen, på land eller i luften) og enten tiltaket er midlertidig eller varig, en fysisk konstruksjon eller en aktivitet.
Det er tiltakets konsekvenser for sikkerheten, ferdselen og forsvars- og beredskapsinteresser i sjøen som er avgjørende for om et tiltak krever tillatelse.
Terskelen for søknadsplikten er ifølge forarbeidene lav. Det er nok at et tiltak kan påvirke enten sikkerheten, ferdselen eller forsvars- og beredskapsinteresser.
At et tiltak «kan påvirke» sikkerheten eller ferdselen innebærer at tiltaket kan forstyrre eller hindre ferdselen, for eksempel at trafikken forsinkes, vanskeliggjøres eller utsettes for fare på grunn av tiltaket. Det er tilstrekkelig at det er en rimelig mulighet for at tiltaket kan ha konsekvenser for disse hensynene eller interessene for å konstatere søknadsplikt etter § 14.
Også tiltak som påvirker positivt kan være søknadspliktige, for eksempel skilting, merking eller annen navigasjonsveiledning. Søknader om etablering, fjerning, flytting eller endring av navigasjonsinnretninger og farvannsskilt skal forøvrig behandles av Kystverket etter § 10.
Bare tiltak som påvirker den allmenne ferdselen, er søknadspliktige.
Det er ferdselen i farvannet hvor allmennheten ferdes, som loven skal legge til rette for. Det er altså ikke søknadsplikt for tiltak som bare kan påvirke ferdselen for enkeltpersoners bruk i avgrensede områder. Fordi havne- og farvannsloven gjennomgående har som formål å legge til rette for ferdselen i farvannet hvor allmennheten ferdes, har ikke lovgiver sett behov for særskilt å presisere dette i § 14.