Hopp direkte til innhold

Spørsmål og svar om lasting og lossing av bulkskip

  • Hva er bulklast?

    Tørrlast som for eksempel grus, stein, gjødsel, kalk og malm. Bulklasten må være i fast form, i motsetning til tankskip som fører last i gass eller flytende form.  

  • Hva er et bulkskip?

    Et skip som har fast inndeling av lasterommene med egne lasteluker og med topptanker og hoppertanker i lasterommene. Dette er definert i forskriften § 3 c.

     

    Tegningen viser et typisk tverrsnitt av et bulkskip. Med topptanker (1) og hoppertanker (2)

  • Hvem er omfattet av regelverket om lasting og lossing av bulkskip?

     Havneterminaler som mottar bulkskip og som laster eller losser faste bulklaster.   

  • Hvem har ansvar for at det etterleves?

    Skipsfører for fartøyet og eier eller operatør av terminalen.  

  • Hva er bakgrunnen for regelverket?

    Et behov om å styrke sikkerheten for bulkskip er løst ved å sette krav til både til konstruksjon og drift.  Likevel var det fortsatt skip som fraktet bulklaster som forliste. Det ble da ansett at belastninger og skader som følge av laste- og losseoperasjonen kunne være en medvirkende årsak til skipsulykker. Det ble derfor fastsatt internasjonale krav til håndtering av selve laste- og losseoperasjonen.  

  • Hvordan kan vi forhindre at de skjer skipsulykker som følge av feil ved laste- og losseoperasjoner?

    Ved å følge kravene i regelverket vil risikoen for skipsulykker reduseres. Dette handler blant annet om opplæring, ansvarsfordeling, kvalitetsstyring og kommunikasjon mellom skip og terminal om laste- eller losseoperasjonen.  

  • Hva er Kystverkets rolle ift forskriften?

    Kystverket har ansvaret for å følge opp havneterminal som er omfattet av forskriften. Dette gjøres først og fremt gjennom tilsyn og veiledning.  

Til toppen