Skipsfører og terminalrepresentant skal fylle ut og signere en felles sikkerhetssjekkliste (ship shore safety cheklist) for skip og land før laste-/losseoperasjonen kan starte.
Sjekklisten skal minimum inneholde punktene under.
Før og under laste- eller losseoperasjoner skal skipsføreren påse
1 at lasting eller lossing av last og ballastoperasjoner utføres under ansvarshavende offisers kontroll,
2 at fordelingen av last og ballastvann overvåkes under hele laste- eller losseprosessen for å sikre at skipets konstruksjon ikke overbelastes,
3 at skipet holdes på rett kjøl eller, dersom det er nødvendig med en viss slagside av driftsmessige grunner, at slagsiden holdes så liten som mulig,
4 at skipet holdes forsvarlig fortøyd, under behørig hensyn til lokale værforhold og værmeldinger,
5 at det finnes et tilstrekkelig antall offiserer og mannskap om bord til å justere fortøyningene og for enhver normal situasjon eller nødssituasjon, samtidig som det tas hensyn til besetningens behov for tilstrekkelige hvileperioder for å unngå tretthet,
6 at terminalrepresentanten gjøres oppmerksom på kravene med hensyn til trimming av lasten, som skal være i samsvar med framgangsmåtene i IMOs regelverk for sikker transport av fast bulklast,
7 at terminalrepresentanten gjøres oppmerksom på kravene som stilles til skipet med hensyn til harmonisering mellom ballastoperasjoner og laste- eller lossehastigheten og på eventuelle avvik fra planen for tømming eller inntak av ballast, eller på eventuelle andre forhold som kan påvirke lastingen eller lossingen,
8 at ballastvannet lenses med en hastighet som er i samsvar med den avtalte lasteplanen og ikke fører til oversvømmelse av kaien eller av nærliggende fartøyer. Dersom det ikke er praktisk mulig for skipet å tømme alt ballastvannet før trimmingsstadiet i lasteprosessen, skal skipsføreren avtale med terminalrepresentanten de tidspunktene da lastingen eventuelt må stanses, og varigheten av slik stans,
9 at det er avtalt med terminalrepresentanten hvilke tiltak som skal treffes i tilfelle regn eller annet væromslag dersom lastens art vil kunne skape en risiko ved slike væromslag,
10 at det ikke utføres noe varmearbeid om bord eller i nærheten av skipet mens det ligger ved kai, med mindre dette skjer med terminalrepresentantens tillatelse og i samsvar med eventuelle krav fra vedkommende myndighet,
11 at det føres nøye oppsyn med lastingen eller lossingen og med skipet under de siste stadiene av laste- eller losseprosessen,
12 at terminalrepresentanten varsles umiddelbart dersom laste- eller losseprosessen har forårsaket skade eller en farlig situasjon, eller vil kunne gjøre det,
13 at terminalrepresentanten underrettes når endelig trimming av skipet må begynne, slik at transportsystemet kan tømmes,
14 at lossing av babord side avpasses nøyaktig etter lossing av styrbord side i samme rom for å unngå vridning i skipets konstruksjon,
15 at det ved inntak av ballast i ett eller flere rom tas hensyn til muligheten for utslipp av brennbar damp fra rommene, og at det treffes forholdsregler før varmearbeid tillates ved siden av eller over disse rommene.
Ref. forskrift om sikker lasting og lossing av bulkskip § 9 (4) BLU-kode, vedlegg 3 og BLU-manual, vedlegg 2.
Se eget dokument for 7.Ship-shore safety checklist.