Hovedentreprenør Vest Betong AS vil samarbeide med Gerd Stensen AS for mudringsarbeidet. Totalt skal det mudres over 100.000 kubikkmeter masser, noe som tilsvarer omtrent 15.000 lastebillass. Arbeidet vil hovedsakelig utføres med kranlekter og grabb, som er ideelt for store mudringsdybder samtidig som det sikrer god kontroll og minimal spredning av partikler i sjøen. De mudrede massene vil bli lastet og transportert på sjøen med hjelp av lektere og slepebåter. Ved å unngå landtransport minimeres belastningen på det lokale veinettet og nærmiljøet.
- For prosjektets fremdrift har det vært kritisk å få ferdigstilt deponiområdet ved Langneset så raskt som mulig, ettersom vi kun har tillatelse til å mudre fra september til februar med hensyn til naturmiljøet. En forsinkelse i etablering av deponiet ville derfor ha medført en kortere mudringsperiode med større risiko for at vi ikke rekker å ferdigstille all mudring i løpet av en sesong. I gjennomsnitt må vi mudre nesten 100 lastebilslass per dag for å bli ferdige i tide, så vi ønsker derfor å utnytte mudringssesongen optimalt, sier Martin Fransson på Kystverket som er prosjektleder for samarbeidsprosjektet.
Deponiet på Langneset er nå etablert, og prosjektet har en trygg plass for å håndtere de forurensede muddermassene som skal bygges inn i kaia. Massene vil deretter bli stabilisert for å hindre lekkasje av miljøgifter og sikre en stabil byggegrunn. Øvrige rene masser som fjernes fra havneområdet, vil bli deponert på stort dyp lenger ut i Ranfjorden. Prosjektet vil overvåke mudringen både med hensyn til spredning av partikler i sjøen gjennom turbiditetsmålere og sedimentfeller. Det vil også jevnlig bli tatt miljøprøver fra muddermassene for å sikre at all forurensing blir trygt håndtert i deponiet på Langneset.
Å etablere et deponiområde i strandkanten er en vanlig måte å håndtere overskuddsmasser fra mudringsprosjekter og har flere fordeler, ifølge Martin Fransson.
- Deponiet gir både en trygg håndtering av forurensningene vi finner på sjøbunn, samtidig som vi utnytter masser på en god måte for å etablere nødvendige bakarealer for den nye dypvannskaia. Selv om dette ikke primært er et miljøprosjekt, er det godt å vite at prosjektet forlater Mo i Rana i en bedre miljøtilstand enn når vi begynte.
Når mudringsarbeidet avsluttes våren 2025, starter arbeidet med å etablere den nye dypvannskaia. Dette arbeidet vill pågå frem til sommeren 2026, da den nye kaia kan tas i bruk.
«Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket og Rana kommune via kommunens selskap Dypvannskai AS. Prosjektet består av flere delprosjekter i Ranfjorden og Mo i Rana havn. Målene er å redusere skipsulykker, øke havnekapasiteten og skapa bedre tilgjengelighet for skipstrafikken som anløper terminalene i Mo i Rana.
Kystverkets del av prosjektet omfatter å etablere nye navigasjonsmerker i farleden i Ranfjorden og å utdype foran Toranesterminalen, mens Rana kommune skal etablere en ny dypvannskai på Langneset ved Rana industriterminal.