– Vi jobber med å gjøre farleia fra Stamsund til Risøyrenna bedre og tryggere. Ved Vitjet nord for Raftsundet er det svært trangt, slik at større fartøy må vente til møtende fartøy har passert. Vi skal utdype dette området til en dybde på 10 meter slik at risikoen for ulykker reduseres, opplyser prosjektleder Magnus Rørvik i Kystverket.
Deler av strekningen fra Stamsund til Risøyhamn er dårlig merket i dag, og går gjennom trange passasjer med korte avstander mellom kursendringene. Det er stor trafikk i området, med en rekke skip som ferdes gjennom området, inkludert lasteskip, fiskefartøy under vinterfisket samt Hurtigruten og Havila Kystruten, som har sin faste rute gjennom strekningen.
– Målet vårt er å redusere ulykker ved å forbedre merkingen med bunnfaste merker med lys og utdype grunne områder. Tiltaket i Vitjet omfatter totalt tre utdypninger. Løsmassene deponeres i sjødeponiet vi oppretter ved Vitjet og sprengsteinmassene deponeres ved Børøya industriområde på Stokmarknes, opplyser Rørvik, som gjør oppmerksom på at nærmeste bebyggelse må påregne noe støy fra anleggsarbeidet.
Prosjektlederen understreker at det er viktig at sjøfarende i området tar hensyn til anleggsarbeidet og overholder oppmerking. Vær spesielt oppmerksom på midlertidige sjømerker og varsel i Etterretning for sjøfarende (Efs).
– Arbeidet omfatter fjellsprengning under vann, og det er vedtatt en sikkerhetsavstand på 100 meter til anleggsriggen. Vi ber sjøfarende om å utvise aktsomhet ved passering av anleggsstedet. Anbefalt alternativ rute er gjennom Hanøysundet, forteller prosjektleder Rørvik.
Det er planlagt at arbeidet ved Vitjet skal være ferdig i løpet av året.