Hopp direkte til innhold

To fartøydåper og åpning av modernisert verkstedsbygg

Fra venstre: Avdelingsleder for rederi, fyr og sjømerker Trond Røren, gudmor Nora Helen Lund Lyngra, gudmor Therese Ekornåsvåg og direktør for transport, havn og farlei Sven Martin Tønnessen.
Foto: Olav Helge Matvik/Kystverket

Onsdag 17. januar døpte Kystverket de to ferskeste tilskuddene til fartøyflåten sin; arbeidsbåtene MS Skrova og MS Stabben. I tillegg ble etatens moderniserte verkstedbygg i Nørvevika i Ålesund åpnet.

– Må hell og lykke følge deg og ditt mannskap i arbeid for Kystverket og sjøsikkerheten langs kysten, var lykkeønskningen fra de to gudmødrene Nora Helen Lund Lyngra og Therese Ekornåsvåg, da de med en treause med sjøvann døpte henholdsvis MS Skrova og MS Stabben ved Kystverkets anlegg i Nørvevika i Ålesund.

Arbeidsbåtdåp MS Skrova.jpg
Gudmor Nora Helen Lund Lyngra og mannskapet foran den nyøpte arbeidsbåten MS Skrova.
Arbeidsbåtdåp MS Stabben.jpg

Gudmor Therese Ekornåsvåg og mannskapet foran den nyøpte arbeidsbåten MS Stabben.

 

De nye arbeidsbåtene er bygget i Finland. Båtene er 14,9 meter lange, og sertifisert for seks personer i fartsområde liten kystfart. Normal bemanning blir tre personer. MS Skrova skal stasjoneres i Kabelvåg, mens MS Stabben skal til Florø.

Gode verktøy til oppgavene

Vedlikeholdslaga til Kystverket består av fagarbeidere fra ulike fagfelt som sammen utfører varierte vedlikeholds- og driftsoppdrag på fyrstasjoner og sjømerker langs hele kysten. Foruten sin egen kunnskap er da arbeidsbåtene sannsynligvis det viktigste hjelpemiddelet disse har for å løse oppgavene.

– Arbeidsbåtene er formet ut fra de behovene vedlikeholdslagene har spilt inn og endring i behovene vi i avdeling for rederi, fyr og sjømerker har sett over år, så de utgjør både gode verktøy for arbeidet de skal gjøre samtidig som de skaper gode arbeidsforhold ombord, forteller Trond Røren, avdelingsleder for rederi, fyr og sjømerker i Kystverket.

Moderne og funksjonelt

Motorene er av høyeste miljøklasse (IMO Tier III) og kan også tilpasses metanol som fremtidig drivstoff. Toppfart er 27 knop, mens operasjonsfart er 20–22 knop. Båtene er godkjent for slep og kranløft.

Båtene har bauglem for lettere tilkomst til land, god kran og dekksplass for transport av utstyr. Det er også god og tørr lagringsplass for utstyr og verktøy under dekk i lasterom. Båtene er utstyrt for å kunne bidra i aksjoner ved akutt forurensing av olje. Ved naturhendelser blir båtene en ypperlig ressurs på grunn av sin gode kran og store lastedekk.

- De nye arbeidsbåtene utgjør svært gode selvstendige arbeidsplattformer og er samtidig gode supplement til hovedfartøyene våre, forteller Røren.

Verksted01.jpg
Seksjonsleder Roger Holgersen (t.h.) og prosjektleder Yngve Pedersen (midt på bildet) orienterte om hva som er gjort i det moderniserte verkstedbygget.

Modernisert verkstedbygg

Samtidig med dåpen av de nye arbeidsbåtene ble også det ombygde og moderniserte verkstedbygget på samme sted markert åpnet.

– Vedlikeholdslaget i Ålesundsområdet har nå fått et moderne verksted med eget lager og garderobefasiliteter de kan benytte. I bygningen er det i tillegg pusset opp med lab for NFS, elektro-lab, 3D-printing, kontor og et møterom som flere i Kystverket kan dra nytte av, fastslår avdelingsleder Trond Røren.

Til toppen