Hopp direkte til innhold

Den norske los – alt på ett sted

Navigasjon til sjøs blir enklere og mer effektivt når all nødvendig informasjon samles på ett sted. Derfor har Kartverket og Kystverket inngått et samarbeid for å videreutvikle farvannsbeskrivelsen Den norske los.

  På sikt skal Den norske los være en pålitelig og brukervennlig kilde til nautisk informasjon for profesjonelle brukere. Dette støtter effektiv planlegging av en sikker seilas, sier produkteier Bente Berggraf i Kartverkets sjødivisjon.

Alt på ett sted

Ved planlegging av en seilas må navigatører innom ulike verktøy og tjenester før en seilingsplan er klar for godkjenning og seilasen kan gjennomføres. Prosessen kan være tidkrevende og komplisert.​ Ved å bruke den geografiske infrastrukturen og autoritative data som er standardisert, vil tjenesten samle all nødvendig informasjon på ett sted. Dermed slipper navigatører å veksle mellom ulike tjenester. For å utvikle en tjeneste som møter navigatørenes behov, står brukerne i sentrum for prosjektet. Kystverket og Kartverket gjennomfører flere brukerintervjuer og tester underveis i utvikling og samling av data.

– Løsningen blir en sluttbrukertjeneste for navigatører, men også en samlet dataleveranse til industrien som er nyttig for kommersielle tjenester. Felles utvikling av Den norske los gjør at begge etatene kan fase ut atskilte løsninger som ikke snakker sammen i dag, sier Berggraf.

Digitalisering av nautiske publikasjoner

Kartverket og Kystverket har begge ansvar for å tilby nautisk informasjon på nye digitale format når IMO’s (International maritime organization) rammeverk for utvikling og digitalisering innføres i årene fremover.

Flere nautiske publikasjoner skal over på digital format. Det betyr at havnedata, farvannsinformasjon, referanseruter og seilingsbestemmelser skal deles med brukerne på nye internasjonale format i navigatørers planleggingsverktøy. En vesentlig del i det nye samarbeidet om Den norske los er å digitalisere viktig informasjon slik at denne kan brukes i utstyr til seilasplanlegging på fartøy som følger de kommende standardene for SOLAS-fartøy (Safety of Life at Sea). Dette sikrer at samme digitale informasjon brukes i utstyr om bord på fartøy, på Kystverkets sjøtrafikksentraler, og i havnenes systemer. Informasjonen skal bidra til sikker navigasjon med effektiv og bærekraftig sjøtransport.

– Nye internasjonale standarder for nautisk informasjon kommer i stor grad på plass i løpet av 2025. Da er det opp til oss i Kystverket og Kartverket å levere all den viktige informasjonen vi sitter på i dag, sier prosjektleder John Morten Klingsheim i Kystverket.

Lanseres 2025

Farvannsbeskrivelsen er et tillegg til sjøkartene som inneholder seilingsbeskrivelser for skipsleier, opplysninger om farvannet, havner, anløpssteder, ankerplasser og referanseruter. Prosjektet vil pågå over flere år, og den første lanseringen kommer i løpet av 2025.

Faktaboks

Kartverket er Norges sjøkartmyndighet og har ansvar for farvannsbeskrivelsen Den norske los.

Kystverket er ansvarlig farvannsmyndighet for sikker, effektiv og bærekraftig sjøtrafikk.

Kartverket og Kystverket har derfor inngått et tettere samarbeid for å videreutvikle farvannsbeskrivelsen Den norske los.

Til toppen