– Formålet med synfaringen var å gjøre entreprenørene mer kjent med anleggsområdene i og rundt skipstunnelen. Det er nyttig å ha sett landskap og framtidige tunnel- og næringsområder når de skal planlegge entreprisen og levere tilbud på prosjektet, sier prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Kystverket.
Flere av tilbyderne tok også en ekstra befaring i tunnelområdene på egen hånd, for spesielt å kunne studere påhuggsområdene nærmere.
Synfaringen var en del av en todagers samling (10. og 11. mars), som inneholdt både presentasjoner i plenum og en til en-møter med de fire entreprenørgrupperingene som er kvalifisert for å levere tilbud på byggingen av skipstunnelen. Entreprenørene stilte mannsterke, med sju-åtte representanter hver.
– Vi fikk anledning til å presentere viktige momenter og mulige endringer i konkurransegrunnlaget, samtidig som entreprenørene kunne stille spørsmål og få avklaringer på ting de lurte på. Jeg tror det var en nyttig samling for alle parter, sier Johnsen.
Avklaringsmøter
Samlingen på Stad hotell i Leikanger var første runde med avklaringsmøter mellom Kystverket og entreprenørene. Avklaringsmøtene skal gi entreprenørene best mulig grunnlag for å utarbeide tilbud.
– Vi skal mest sannsynlig ha tre avklaringsmøter til. Neste avklaringsmøte er berammet i Ålesund allerede 25. og 26. mars, sier Johnsen.
Avklaringsmøte tre og fire planlegges i mai.
Fire tilbydere kjemper om oppdraget
De fire tilbyderne som er med i konkurransen om å få bygge skipstunnelen og som var representert på Stad denne uken er:
- Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)
- AF Gruppen Norge AS (Norge)
- Eiffage Genie Civil (Frankrike)
- Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)
– Det virker som entreprenørene er godt i gang med arbeidet. De hadde satt seg grundig inn i konkurransegrunnlaget og vi hadde gode diskusjoner. Men det er tighte frister framover, så både vi og entreprenørene må jobbe på videre for å rekke tilbudsfristen som vi i fellesskap har flyttet til tirsdag 3. juni, sier Johnsen.
Videre prosess
De første tilbudene skal leveres innen 3. juni (tidligere frist var 30. mai). Tilbudene blir så evaluert og forhandlet om, gjerne i flere runder, før det beste tilbudet ut fra tildelingskriteriene velges ut.
Målet er kontraktsignering høsten 2025 og byggestart i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til omtrent fem år.