Hopp direkte til innhold

Utslipp fra oljeplattform

Entreprenørsamling på Stadlandet

Lagbilde. Her er Kystverket og entreprenørene på befaring i nærheten av tunnelområdet i Kjøde. Kystverkets folk i første rekke. Prosjektsjef Harald Inge Johnsen er nummer to fra venstre.
Foto: Samferdselsfoto/ Tor Arne Aasen / Kystverket

Kystverket samlet de fire entreprenørgrupperingene som konkurrerer om å få bygge Stad skipstunnel til avklaringsmøter og synfaring i tunnelområdene.

– Formålet med synfaringen var å gjøre entreprenørene mer kjent med anleggsområdene i og rundt skipstunnelen. Det er nyttig å ha sett landskap og framtidige tunnel- og næringsområder når de skal planlegge entreprisen og levere tilbud på prosjektet, sier prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Kystverket.

Flere av tilbyderne tok også en ekstra befaring i tunnelområdene på egen hånd, for spesielt å kunne studere påhuggsområdene nærmere.

Synfaringen var en del av en todagers samling (10. og 11. mars), som inneholdt både presentasjoner i plenum og en til en-møter med de fire entreprenørgrupperingene som er kvalifisert for å levere tilbud på byggingen av skipstunnelen. Entreprenørene stilte mannsterke, med sju-åtte representanter hver.

– Vi fikk anledning til å presentere viktige momenter og mulige endringer i konkurransegrunnlaget, samtidig som entreprenørene kunne stille spørsmål og få avklaringer på ting de lurte på. Jeg tror det var en nyttig samling for alle parter, sier Johnsen.

Avklaringsmøter

Samlingen på Stad hotell i Leikanger var første runde med avklaringsmøter mellom Kystverket og entreprenørene. Avklaringsmøtene skal gi entreprenørene best mulig grunnlag for å utarbeide tilbud.

– Vi skal mest sannsynlig ha tre avklaringsmøter til. Neste avklaringsmøte er berammet i Ålesund allerede 25. og 26. mars, sier Johnsen.

Avklaringsmøte tre og fire planlegges i mai.

Fire tilbydere kjemper om oppdraget

De fire tilbyderne som er med i konkurransen om å få bygge skipstunnelen og som var representert på Stad denne uken er:

  • Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)
  • AF Gruppen Norge AS (Norge)
  • Eiffage Genie Civil (Frankrike)
  • Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)

– Det virker som entreprenørene er godt i gang med arbeidet. De hadde satt seg grundig inn i konkurransegrunnlaget og vi hadde gode diskusjoner. Men det er tighte frister framover, så både vi og entreprenørene må jobbe på videre for å rekke tilbudsfristen som vi i fellesskap har flyttet til tirsdag 3. juni, sier Johnsen.

Videre prosess

De første tilbudene skal leveres innen 3. juni (tidligere frist var 30. mai). Tilbudene blir så evaluert og forhandlet om, gjerne i flere runder, før det beste tilbudet ut fra tildelingskriteriene velges ut.

Målet er kontraktsignering høsten 2025 og byggestart i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til omtrent fem år.

Fakta Stad skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2026.

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten  vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet. 

Til toppen