Den tyske ubåten U-864, som ble senket utenfor kysten av Fedje, Hordaland fylke, Norge, den 9. februar 1945. Ubåten, som ligger på ca. 150 meters dyp, antas å ha fraktet 67 tonn flytende kvikksølv, noe som har ført til betydelig kvikksølvforurensning på havbunnen.
Formål med undersøkelsene
I 2025 planlegger Kystverket to anskaffelser knyttet til undersøkelser av U-864. Den første undersøkelsen består av datainnsamling og kartlegging, mens den andre undersøkelsen vil teste metoder og utstyr for tilgang til kjølseksjonen og derigjennom til eventuelle kvikksølvbeholdere. Målet er å skaffe ny informasjon, samt teste utstyr og metoder som kan brukes i et endelig tiltak for håndtering av kvikksølvbeholderne.
Hvorfor to tokt?
Undersøkelsene er delt opp i to tokt for å sikre en grundig og systematisk tilnærming til håndteringen av vrakdelene og kvikksølvforurensningen. Den første undersøkelsen har som mål å samle inn nødvendig data og kartlegge området. Dette inkluderer kartlegging av havbunnen, identifisering av objekter på havbunnen og undersøkelse av kjølstrukturen til vrakdelene. Resultatene fra denne undersøkelsen vil gi et solid grunnlag for å planlegge og gjennomføre den andre kampanjen.
Under den andre undersøkelsen vil vi få testet metoder og utstyr for å få tilgang til kjølseksjonen og fjerne kvikksølvbeholdere på en sikker og effektiv måte. Ved å dele opp undersøkelsene i to faser, kan Kystverket sikre nødvendig informasjon, samt at de mest effektive metodene og utstyret blir brukt for å minimere miljørisikoen.
Ny teknologi og metoder
Kystverket gjennomførte i februar en omfattende markedsdialog for å innhente informasjon om ny teknologi og metoder for undersøkelse av vrakdelene og området rundt, samt å utforske eventuelle leverandørers erfaringer med relevante løsninger. Markedsdialogen har gitt mye kunnskap som danner grunnlag for de to undersøkelsene som planlegges gjennomført i 2025.
Kystverket håper at disse undersøkelsene vil gi ny og viktig informasjon som tidligere ikke har vært tilgjengelig. Samlet sett forventer vi at disse undersøkelsene vil gi en bedre forståelse for hva som vil være den beste løsningen for videre håndtering av U-864.
Fremdrift og tidsplan
Tilbudsfristen for første utlysning er 7. april. Kystverket ønsker å lyse ut den andre konkurransen innen utgangen av august. Dette avhenger imidlertid blant annet av tilgjengelighet av fartøy for gjennomføringen av undersøkelsen.