Ordningen, som har eksistert siden 1994, gjør det mulig for navigatører med gode nok ferdigheter og kompetanse til å søke om et sertifikat som gir lov til å seile på deler eller hele kysten med et lospliktig fartøy uten å bruke los. Kystverket utsteder farledsbevis etter Havne- og farvannsloven og lospliktforskriften. Med denne ordningen kontrollerer Kystverket navigatørens erfaring, kompetanse og ferdigheter i et spesifikt farvann.
- Vi opplever gode tilbakemeldinger fra brukerne på dagens ordning sier Kystverkets direktør for Navigasjonsteknologi og maritime tjenester, Arve Dimmen.
Han understreker at det er viktig å ha en tett dialog med brukerne og deres interesseorganisasjoner. I denne sammenheng gjelder det aktører innen nærskipsfarten.
- Vi er opptatt av å tilrettelegge og effektivisere tjenesten på en brukervenning måte samtidig som sjøsikkerheten blir ivaretatt.
Krav for å få farledsbevis
Det er viktig å poengtere at farledsbeviset følger den spesifikke navigatøren, ikke fartøyet. På bakgrunn av sjøfartens ulike behov og ulike risikonivåer i farleder, opererer Kystverket med tre klasser av farledsbevis: klasse 1, 2, og 3, og kadettfarledsbevis.
Krav til navigatøren for å få farledsbevis:
- ha gyldig dekksoffisersertifikat
- oppfylle krav om seilingserfaring i lospliktforskriften
- ha bestått farledsbevisprøve klasse 1 og 2 med los eller klasse 3 med assessor
Krav til rederiet for å benytte farledsbevis klasse 3:
Rederiet som vil benytte seg av ordningen søke Kystverket om rederigodkjenning. Der må de vise til at de har et system for opplæring av farledsbeviskandidater innen kystnavigasjon.
Hvilke fartøy som kan benytte farledsbevis klasse 3:
Fartøy kortere enn 100 meter som har minimum en typegodkjent ECDIS om bord. Kan ikke benyttes dersom det har tungolje om bord eller ved frakt av farlig eller forurensende last. Fartøy som brukes i en støttefunksjon i offshorevirksomhet og fører begrensede mengder av farlig flytende stoff i bulk kan benytte farledsbevis klasse 3, definert i forskrift av 1. juli 2014 nr. 944 om farlig last på norske skip, § 6.
Assessor-ordningen
Farledsbevisprøver for klasse 1 og 2 gjennomføres fortsatt med los. For å bestå farledsbevis klasse 3 skal navigatøren evalueres av en annen navigatør, spesielt kvalifisert for formålet – en såkalt «assessor», godkjent av Kystverket.
Kravene for å bli assessor er hjemlet i lospliktforskriften. Kandidaten må være navigatør med farledsbevis klasse 2 for kyststrekningen det gjelder. I tillegg må den gjennomføre Kystverkets assessorkurs og bli godkjent som assessor. Slik kan eksempelvis en kaptein (godkjent som assessor) gjennomføre en farledsbevisprøve på en styrmann når det måtte passe og når navigatøren er klar for det.
Farledsbevis klasse 3-ordningen som gjelder for lavrisiko fartøyer gjør at rederiene kan administrere farledsbevis-regimet for sine navigatører på en fleksibel måte. Dersom farledsbeviset ønskes oppgradert fra klasse 3 til 2, må navigatøren gjennomføre prøve med los.
En navigatør kan med farledsbevis klasse 2 få rettigheter til å føre fartøy opp til 150 meter og det kan også fraktes visse typer farlig/forurenset last opp til 110 meter uten los.
Relatert innhold