Hopp direkte til innhold

Tilbudskonferanse: Stor interesse for skipstunnelen

Prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket Harald Inge Johnsen på tilbudskonferansen på Gardermoen.

En uke før jul samlet Kystverket nærmere 130 deltagere fra over 60 entreprenører og leverandører til tilbudskonferanse for Stad skipstunnel. – Det vitner om at det er stor interesse for å være med å bygge verdens første skipstunnel, sier prosjektsjef Harald Inge Johnsen.

Blant deltagerne på konferansen på Gardermoen 17. desember var de fleste store norske og nordiske tunnelbyggerne, som Skanska, AF Gruppen, Hæhre, LNS, Veidekke og Implenia Norge. Der var også entreprenører fra Spania, Frankrike, Nederland og Tsjekkia, samt tre entreprenører fra Kina. De kinesiske selskapene er blant de største entreprenørene i verden.

–  Vi er godt fornøyde med oppmøtet. Det er tydelig at skipstunnel-prosjektet engasjerer. Dette er et signalprosjekt som det ikke finnes maken til i verden i dag som det ser ut til at mange entreprenører vil være en del av, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen.

Han er spesielt glad for at de norske tunnelentreprenørene er interesserte i prosjektet.

Viktig å nå totalentreprenørene

– I denne fasen er det viktig for oss å nå de store entreprenørene som kan ta på seg hovedansvaret for prosjektet, enten alene eller i samarbeid med andre. Konferansen er samtidig også nyttig for underleverandører til å få selge inn sine produkter og tjenester til de store aktørene, sier Johnsen.

På konferansen deltok det blant annet underleverandører innenfor betongproduksjon, fenderløsninger, bygg – og anlegg og elektro, som alle vil være viktige underleveranser i det totale prosjektet.

Fakta og krav

På konferansen snakket Kystverket generelt om prosjektet før man gikk inn på konkurransevilkår, kvalifikasjonskrav og mer detaljer og tekniske krav om hva som totalentreprenøren faktisk skal bygge.

Tilbudskonferansen ble arrangert i etterkant av anbudsutlysningen for totalentreprisen for byggingen av Stad skipstunnel. Johnsen håper nå at mange av entreprenørene blir med videre og sender inn forespørsel om deltagelse i konkurransen om å få bygge skipstunnelen innen fristen 31.01.2025.

Prekvalifisering

– Dette er den neste viktige milepælen i prosjektet. 31. januar er en absolutt frist som entreprenørene må overholde, sier Johnsen.

Han har et klart budskap til entreprenørgrupperingene som skal jobbe med prekvalifiseringssøknadene frem til fristen går ut i slutten av januar.

– Nå er det viktig og ikke snuble i prekvalifiseringen. De som ikke leverer det de skal, rettidig, vil heller ikke bli kvalifisert, understreker Johnsen.

Kommunikasjon i KGV

Det kom fram en del spørsmål og kommentarer under tilbudskonferansen. Disse blir samlet opp og svart ut i et referat som legges i Kystverkets konkurransegjennomføringsverktøy Mercell.

– Alle interesserte leverandører må melde seg i dette verktøyet, for all videre kommunikasjon om anbudsutlysningen, inkludert spørsmål og svar og eventuelle endringer, vil foregå her, sier prosjektsjef Johnsen.

Fakta Stad skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2026.

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten  vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet. 

Les mer

Til toppen