Hopp direkte til innhold

Strengere klimakrav til losbåter

Lostjenesten bruker losbåter for å frakte loser til eller fra losoppdrag. Nå skal losbåtene bli mer klimavennlige. Foto: Lill Haugen / Kystverket

Tilbringertjenesten med losbåt skal snart ut på anbud, og Kystverket ønsker tidlig dialog med potensielle leverandører for å avklare hvilke klimavennlige løsninger de kan tilby.

Det er sterkt søkelys på klima- og miljøkrav i forbindelse med ny konkurranseutsetting av Kystverkets tilbringertjeneste til sjøs. Klimaregnskapet for 2023 viser at tilbringertjenesten sto for de største utslippene av klimagasser i Kystverket, noe som krever omfattende tiltak i hele verdikjeden for å redusere utslippene.

Som en del av Norges forpliktelser gjennom klimamålene og internasjonale avtaler, stilles det strengere krav til «grønne» alternativer og innovasjon.

Ønsker tidlig dialog 

Kystverket ønsker nå markedsdialog med potensielle leverandører og fagfolk som forberedelse til kommende konkurranse om drift av lostjenestens tilbringertjeneste med losbåt.  

Tiltak som å erstatte eldre fartøy med mer klimavennlige losbåter er identifisert, men Kystverkets inntrykk er at mye utviklingsarbeid gjenstår før klimavennlig teknologi kan tas i bruk.

– For å møte klimautfordringene trenger vi kreative, fremtidsrettede løsninger i maritim sektor. Vi håper på en tidlig og åpen dialog med markedet for å finne de beste klimavennlige alternativene for fremtidens losbåter, sier prosjektleder Christina Rörick i Kystverket.

Følger anbefalinger

Kystverket, som er ansvarlig for konkurranseutsettingen, følger anbefalingene fra rapporten fra Oslo Economics og innleder markedsdialog høsten 2024. 

Les rapporten her:

 

Losbåtene står for en stor del av Kystverkets klimautslipp. Når vi i 2025 skal starte anskaffelsesprosessen for ny driftsavtale for tilbringertjenesten med losbåt, må vi finne bedre og mer klimavennlige løsninger. Publisert
Til toppen