Program
Nedenfor følger programmet for Forum for framtidas oljevern 2024 som arrangeres på Thon Hotell Svolvær
Nedenfor følger programmet for Forum for framtidas oljevern 2024 som arrangeres på Thon Hotell Svolvær
Intorduksjon ved Vivian Jakobsen (Kystverket)
Foredragsholder: Jann-Egil Gjerde (Kystverket)
Foredragsholdere: Kristin Ballantine (Kystverket)
Foredragsholder: Odd Willy Brude (DNV)
Foredragsholder: John Inge Karoliussen (NOFO)
Foredragsholder: Silje Berger (Kystverket)
Foredragsholder: Eirik Langeland (NOSCA Clean Oceans)
Foredragsholder: Kystverket
Foredragsholder: Rolf Lie (Kystverket)
Introduksjon av Nicklas Helgestrand (OBRE)
Utfordringer med en langvaring vinteraksjon - hva trenger vi å løse?
Foredragsholder: Ove Martin Frantzen (Sør-Troms IUA)
Foredragsholder: Martin Indreiten og Caroline Bergersen (Brann og redningskolen)
I dette innlegget vil Martin og Caroline presentere hvordan Brann- og redningsskolen, i samarbeid med Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO) og Kystverket (KyV), arbeider med kurs og opplæring innen oljevern, med et spesielt fokus på utfordringer knyttet til is og kulde. Martin og Caroline vil også diskutere de utfordringene de ser i møte med et endret klima som kan bli mer ekstremt og uforutsigbart, og hvordan dette kan påvirke fremtidig kurs- og opplæringspraksis innen oljevern.
Foredragsholder: Per-Arne Sundsbø (Universitetet i Tromsø)
Foredragsholder: Thomas Larsson (Kustbevaktningen)
Skipet Marco Polo gikk på grunn nær den svenske sørkysten i oktober 2023. Hva var det som skjedde? Hvordan gikk redningsarbeidet? Hvilke erfaringer ga det?
Fellestur opp sherpatrappa og videre til Djevelporten for den som vil
Det går to busser til Skårungen
Første buss: 18:15
Andre buss: 18:45
Middag på Skårungen servert av Einar Hallstensen
Det går to busser tilbake til Svolvær:
Første buss: 22:15
Andre buss: 22:45
Foredragsholder: Ole Kristian Bjerkemo (EPPR Chair)
Klimaendringer og andre forhold har eller kan ha betydning for fremtidens risikobilde i Arktis. Dette er noe EPPR (arbeidsgruppe under Arktisk råd) jobber med. I denne presentasjonen vil mulige fremtidige utfordringer for beredskapen mot akutt forurensing bli belyst.
Foredragsholder: Steinar Gyltnes (Kystverket)
Frem mot 2050 skal klimagasser gradvis reduseres ned til netto null utslipp. FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO) har satt tilsvarende mål for skipsfarten. Vi ser en klar teknologidreining fra bruk av fossilt drivstoff til grønnere energibærere og nye fremdriftssystemer.
Presentasjonen har muligens flere spørsmål enn klare svar på hvordan veien går frem mot 2050. Hvilke typer energibærere utvikles for bruk i skipsfarten? Vi ser en tendens til at kompleksiteten ved aksjonering øker når ulykken er ute og fartøy havarerer. Hvilke nye utfordringer vil det gi oss som arbeider med oljevern og beredskap mot akutt forurensning?
Foredragsholder: Bjørn Henrik Hansen (SINTEF Ocean AS)
Ammoniakk vurderes som et alternativt drivstoff for å redusere klimagassutslipp fra maritim transport næringen, men akutte utslipp kan ha ukjente økologiske konsekvenser. SINTEF har derfor gjennomført en studie, som en del av HYDROGENi prosjektet, for å undersøke effekten av ammoniakk på det marine miljøet.
Torskeembryoer ble eksponert for ammoniakk i 4 dager. Ammoniakk forårsaket akutt toksisitet for torskeembryoer. Ingen ytterligere dødelighet ble observert i restitusjonsperioden, og overlevende larver viste ingen deformasjoner. Basert på disse eksperimentelle dataene ble økotoksisitetsterskler for ammoniakktoksisitet bestemt og sammenlignet med tilgjengelige litteraturdata ved bruk av artssensitivitetsfordelinger (SSD) for å estimere predikerte ingen-effektkonsentrasjoner (PNEC).
Ved hjelp av DREAM-modellen ble et ammoniakkutslipp simulert, og resultatene viste at selv om mesteparten av ammoniakken fordampet, var konsentrasjonen av ammoniakk i vannsøylen høyere enn PNEC-nivåer. Sammenligninger med simulerte utslipp av MGO, VLSFO og HFO viste at ammoniakk og MGO hadde begge negative miljøpåvirkninger, men ammoniakk utgjorde en lavere total risiko. Studien understreker viktigheten av å utvikle verktøy og beredskapsplaner for å redusere risikoen ved ammoniakkutslipp og beskytte det marine miljøet.
Foredragsholder: Ole Einar Hass (Sokkeldirektoratet)
Det er høy aktivitet på den nordlige delen av norsk sokkel og det pågår flere nye utbygginger innen olje og gass. TFO utlysningen i 2024 åpner for 37 nye leteblokker der 34 av dem ligger i Barentshavet, og det er høy leteaktivitet. Produksjonsprognoser viser at man på norsk sokkel vil nå en produksjonstopp i 2025, før produksjonen vil falle markant fra 2030. Foredraget vil gi en oversikt over pågående og planlagte aktiviteter i Norskehavet og Barentshavet. I tillegg vil jeg gi en status på hva myndighetene ønsker og hvilke muligheter vi ser for olje og gass-aktivitet i nord.
Foredragsholdere: Ørjan Birkeland (Equinor)
Foredragsholder: Rolf Inge Einarsen (Equinor)
Foredragsholder: Eric Miller (Bureau of Safety and Environmental Enforcement)
The United States continues to pursue the benefits of offshore wind energy production and the current administration has targeted a capacity of 30 gigawatts of power from this source by 2030. Despite the “clean energy” that offshore wind can provide, the industry does have oil spill risks associated with their operations that must be addressed in the industry oil spill response plans (OSRP) regulated by the Bureau of Safety and Environmental Enforcement (BSEE). Offshore wind facilities use various oil products in two primary components of their infrastructure: the individual wind turbine nacelles and offshore substations. In the latter component, dielectric fluids are used in large quantities, but not many studies have focused on the spill characteristics and response strategies needed for this type of oil. Consequently, the U.S. Coast Guard and BSEE have partnered to evaluate the effectiveness of four common mechanical skimmers to recovering spilled dielectric fluid. The final report for this study was completed in August of 2024.
Vi beveger oss rundt som «omreisende» grupper (4-7 personer) og diskuterer tema knyttet til fremtidens oljevern og miljøberedskap, i en uformell og åpen setting, rundt kafébordene.